Tijdmachine in 'Het Verhaal van Indië'

De Tijdmachine (een interactieve photobooth) die Upact, Rhinofly en het Indisch Herinneringscentrum deze zomer lanceerden zal tot eind 2013 te zien zijn in 'Het Verhaal van Indië', de vaste tentoonstelling van Museum Bronbeek en het Indisch Herinneringscentrum. Bekijk de korte video en krijg een idee van wat ermee beoogd wordt.

De Tijdmachine is een interactieve photobooth bedoeld om jongeren meer bewust te maken van de impact van de Tweede Wereldoorlog en de situatie in Nederlands-Indië in het bijzonder. Na een tijdreis in de Tijdmachine gaat het verhaal verder op Facebook. Vanuit het conflictrijke verleden zoomen we in op een gediscrimineerde bevolkingsgroep in het huidige Indonesië. Jongeren kunnen op Facebook actie ondernemen om zo bij te dragen aan duurzame vrede.

Boerenkool of nasi goreng
In de photobooth maken jongeren via een interactieve animatie deel uit van ‘Het verhaal van Nederlands-Indië’. Ze ontdekken hoe het is om als 16-jarige te leven in Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog. De jongeren worden voor de symbolische keuze gezet tussen boerenkool of nasi goreng. Blijven ze trouw aan Nederland of kiezen ze voor een onafhankelijk Indonesië waarmee ze een oude vriendschap op het spel zetten?

Facebook
De keuze die jongeren maken wordt vereeuwigd in een propaganda poster die uitgeprint wordt als polaroid. Op de foto staat een unieke URL waarmee op Facebook het verhaal verder gaat. Vanuit het conflictrijke verleden zoomen we in op de gediscrimineerde bevolkingsgroep Warga Negara in het huidige Indonesië. Jongeren kunnen op Facebook actie ondernemen om deze groep te helpen en dragen zo bij aan duurzame vrede.

De interactieve photobooth is tot stand gekomen met steun van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en met uniek beeldmateriaal dat beschikbaar is gesteld door het NIOD, Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies.

Locaties
De photobooth stond eerder op het Bevrijdingsfestival in Utrecht en de Tong Tong Fair in Den Haag en is tot eind 2013 te zien in Museum Bronbeek in Arnhem. Daarna reist hij weer verder naar andere evenementen, scholen en andere locaties.

Initiatiefnemers en partners
De initiatiefnemers van het ontwikkelen van de photobooth zijn Upact, Rhinofly, Nationaal Comité 4 en 5 mei en Het Indisch Herinneringscentrum. 
• Concept en ontwikkeling: Rhinofly
• Ontwikkeling fysieke photobooth: Interactive Objects en Repro- van de Kamp
• Sounddesign: Big Orange
• Hardware partner: Mitsubishi