Oorlogsmusea en herinneringscentra populair

Relevantie oorlogsmusea en herinneringscentra blijkt uit stijgend bezoek.

De Nederlandse musea en herinneringscentra gericht op de periode 1940-1945 hebben in 2013 meer bezoekers getrokken dan het jaar daarvoor.  De dertien instellingen die aangesloten zijn bij de brancheorganisatie Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 (SMH 40-45), werden in dat jaar meer dan 900.000 keer bezocht. Dat is ruim 7% vaker dan in 2012. 

Het extra bezoek werd mede veroorzaakt door de opening van nieuwe permanente presentaties in o.a. het Fries Verzetsmuseum, Verzetsmuseum Amsterdam en Nationaal Monument Kamp Vught. 
Het feit dat groei bij vrijwel alle andere instellingen plaats vond geeft aan dat de belangstelling over de gehele linie groot is en deze musea en herinneringscentra  aan een grote publieke behoefte voldoen.
De geconstateerde groei is opvallend omdat met merendeel van de betreffende instellingen buiten de Randstad gevestigd is en dus niet heeft kunnen profiteren van de ‘spin off’ van de grote heropende grootstedelijke musea die in 2013 met veel extra bezoekers  het totaalbezoek aan Nederlandse musea opstuwden.  De SMH 40-45 maakt hieruit op dat het verhaal over de Tweede Wereldoorlog, zoals thans ruim zeventig jaar na dato door de musea en herinneringscentra gepresenteerd wordt, nog steeds relevant is en blijft voor een stijgend aantal mensen. 

Bij de SMH 40-45 zijn sinds 1 januari 2014 de volgende instellingen aangesloten:
Airborne Museum 'Hartenstein',  Oosterbeek - Bevrijdingsmuseum Zeeland,  Nieuwdorp - Fries Verzetsmuseum, Leeuwarden - Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Hooghalen - Hollandsche Schouwburg, Amsterdam -Indisch Herinneringscentrum, Arnhem - Museon, Den Haag -Nat. Oorlogs- en verzetsmuseum,  Overloon -Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945, Groesbeek - Nationaal Monument Kamp Amersfoort, Amersfoort -Nationaal Monument Kamp Vught,  Vught
OorlogsVerzetsMuseum Rotterdam, Rotterdam -Verzetsmuseum Amsterdam,  Amsterdam.

Samen werden zij in 2013, 901.470 maal bezocht. Daarmee speelt deze sector een rol van betekenis in het Nederlandse museale landschap waar in 2013 aan alle musea gezamenlijk meer dan 21 miljoen bezoeken werden afgelegd.

De werkzaamheden van de SMH 40-45 worden mogelijk gemaakt door het vfonds met middelen uit de Nationale Postcode Loterij,  BankGiro Loterij en Lotto.