In deze workshop-editie van Blinde Vlekken op 30 april krijgen jongeren van de 3e en 4e generatie* een podium. Hoe kijken zij naar het koloniale verleden waar hun ouders en grootouders deel van uitmaakten? Waar liggen de blinde vlekken in hun familiegeschiedenis? Wat wordt er verteld, en wat niet? En hoe komt dat tot uiting in onze huidige samenleving?
Tijdens ronde-tafelgesprekken in het World Café worden 'blinde vlekken' op tafel gelegd en gaat het publiek het gesprek met elkaar aan. De gesprekken worden begeleid door theatergroep The Okapi Company onder leiding van Esmée Begemann. Een toneelstuk dat inzoomt op het Indische Zwijgen en door middel van een familieverhaal het publiek een kijkje geeft in hoe een zoektocht naar familiegeschiedenis onuitgesproken voort kan leven door verschillende generaties.
De opvoering vindt plaats tussen en met het publiek om de thema’ s nog dichterbij te brengen. Er worden vragen opgeroepen, waar het publiek uiteindelijk zelf mee aan de slag gaat. In drie rondes worden de vragen/stellingen besproken onder leiding van een tafel heer/dame. Aan het einde van de workshop worden alle bevindingen/uitkomsten van de gesprekken gebundeld en gepresenteerd.
We willen met deze editie niet alleen Indisch/Molukse jongeren bereiken, maar juist het gesprek aangaan met allerlei (internationale, niet-westerse etc.) jonge mensen. Iedereen heeft een familiegeschiedenis met blinde vlekken en juist het vergelijken van verschillende culturen biedt interessante inzichten, ook voor het koloniale verleden.
Programma
14.30 – 15.00 Inloop
15.00 – 15.45 Voorstelling Instructions on how to Die at a Family Party.
15.45 – 16.05 Pauze
16.05 – 16.50 3 rondes workshop
16.50 – 17.00 Q&A
17.00 – 18.00 napraten
Locatie: Museum Sophiahof, Sophialaan 10 Den Haag
Kosten: €12,50 (exclusief consumpties, maar tijdens de voorstelling staan er lekkere hapjes op tafel!), koop direct kaarten
Over de voorstelling: Instructions on how to die at a family party
Een Indische familie viert de verjaardag van hun vader, de vader is alleen nog niet gearriveerd. Dus ze wachten. De familie poogt de gaten in de tijd te vullen. Om iets van het gemis te herstellen. Om iets van de fragmenten van hun begrip van de wereld die in hun hoofden bestaat te visualiseren. Een voorstelling in één ruimte, over één familie, met vier vertellers, een zwembad, wat ballonnen en elke avond een andere gast acteur. De gast acteur loopt het podium op zonder de voorstelling ooit te hebben gezien of ook maar een woord te hebben gelezen van het stuk waar hij in zal spelen. Tot het moment dat hij er in zit.
Instructions on how to die at a family party is een interactieve theatervoorstelling over hoe verzwegen verhalen uit het verleden in een familie door kunnen blijven sijpelen in het heden. Het vertelt een verhaal over Indisch zijn, familie, verlies, tijd en feest.
Over de maker
Esmée Begemann is een Nederlands theaterregisseur, facilitator van gesprek en performer. Ze heeft Theater Regie gestudeerd aan het RITCS in Brussel en YIP Sociaal Ondernemerschap in Zweden. Ze is van Indische afkomst en zet zich met haar werk in binnen het debat van dekolonisatie en diversiteit in Nederland/Europa. Ze is nauw aangesloten bij Theater voor Keti Koti en bij het Indisch Herinneringscentrum in Den Haag. Na de zomer speelt ze Instructions on how to die at a family party op het Amsterdam Fringe festival.
Over Blinde Vlekken
Het programma Blinde Vlekken gaat over het Indische koloniale verleden en de betekenis daarvan in onze huidige samenleving. Het programma zoomt o.a. in op hoe verschillen in visie op dit gedeelde verleden worden gepresenteerd. Het koloniale verleden is de afgelopen jaren op allerlei manieren actueel in de samenleving. Maar, wat wordt er precies herinnerd en wat niet? Welke verhalen krijgen een plek en voor wie spreken ze? In Blinde Vlekken worden onderbelichte, niet-uitgesproken verhalen aan het licht gebracht. Van bronmateriaal, tot kunst, tot de eigen familiegeschiedenis. Wat werd er geschreven, gemaakt en verteld en hoe kijken wij er vanuit onze huidige samenleving naar? Blinde vlekken komen voor binnen alle groepen en subgroepen met wortels in voormalig Nederlands-Indië, waardoor diverse, uiteenlopende verhalen aan het ligt worden gebracht en opnieuw worden gereconstrueerd. Zo komt automatisch de kernboodschap van het IHC naar voren: multi-perspectieve invalshoeken en de betekenis van het koloniale verleden in het heden.
CREDITS
Regie: Esmée Begemann
Spel: Esmée Begemann, Ruth Borg, Lucas van der Vegt.