Blinde Vlekken i.s.m. Wereldmuseum Rotterdam

Als het gaat om het koloniale verleden lopen visies uiteen op hoe dit kan worden verbeeld in musea. Welk perspectief, object, beeld en verhaal krijgen (niet) een plek en waarom? Vaak gaan discussies hierover ook om complexere vraagstukken of blinde vlekken waarvan we ons niet altijd even bewust zijn. Het Indisch Herinneringscentrum heeft samen met het Wereldmuseum Rotterdam de drieluik Blinde Vlekken ontwikkeld. Een activerende programmareeks over de actuele betekenis van het koloniale erfgoed en verleden van Nederland tegen de achtergrond van de tentoonstelling Dossier Indië.

Dossier Indië Merdeka
Met Dossier Indië toont het Wereldmuseum Rotterdam een perspectief op de geschiedenis van het gekoloniseerde Indonesië. Acteur en fotograaf Thom Hoffman selecteerde hiervoor als gastconservator uit de beeldarchieven van diverse erfgoedinstellingen en collecties maar liefst 300 foto’s. Samen met film en persoonlijke verhalen tonen ze een beeld van de koloniale periode tussen 1840 en 1949. Fotograaf Stacii Samidin ging verder dan het jaar 1949. Voor Dossier Indie reisde hij naar Indonesië en ging hier op zoek naar de sporen van de Nederlandse aanwezigheid. Hij stelde voor Dossier Indië de fotoexpo Merdeka (betekent vrijheid/onafhankelijkheid) samen: een persoonlijke reflectie op de koloniale erfenis die hij aantreft in het Indonesië en Nederland van vandaag de dag. Lees hier meer over de tentoonstelling.

Wat zie je (niet) en waarom?  
Tijdens Blinde Vlekken #1 gaan we actief met jou aan de slag! Onder leiding van Caroline Drieënhuizen, Feba Sukmana en João Vitalis onderzoeken wij tijdens de actieve publiekssessies in de tentoonstelling hoe we ons verhouden tot de verbeelding van koloniaal erfgoed. Welke verbeelding van perspectieven zie jij zoal terug in Dossier Indië? Welke niet? Welke blinde vlekken en (onbewuste) stereotypen komen tijdens de publiekssessie naar voren? Hoe overbruggen we verschillen in visies op hoe dit verleden wordt gerepresenteerd? Kom, kijk en praat mee! 

drievlnr Caroline, Feba en João

Achtergrond deelnemers

Caroline Drieënhuizen (Amsterdam, 1983) historicus, universitair docent en gespecialiseerd in de geschiedenis van (koloniaal) Indonesië, materiële cultuur (vooral objecten) en kritische erfgoed- en museumstudies. Schrijft vanuit haar expertise over actuele kwesties, tentoonstellingen en interessante ‘vondsten’ uit archieven en museumcollecties.

Feba Sukmana (Jakarta, 1984) opgeleid in taal- en literatuurwetenschappen met een specialisatie in Indische letteren en postkoloniale literatuur. Feba’s werk bevindt zich op het snijvlak van taal, journalistiek, gender en literatuur. Zij is oa werkzaam als taaldocent en redacteur van Erasmus Magazine en maakte programma’s bij de Wereldomroep. 

João Vitalis (Alkmaar, 1990) Opgeleid als sociaal historicus en geschiedenisdocent. Joao is hoofd educatie bij Museum Het Schip en rondleider in Het Rijksmuseum. Op beide plekken belicht hij ook de problematische kanten van de geschiedenis van Indonesië en Nederland met als doel bij te dragen aan een meerstemmig verhaal in musea.  
 

mod
Moderatoren Justin en Yomi

Yomi Hitijahubessy (Tilburg, 1984) is projectmanager en moderator. Zij volgde de opleiding Moderne Theaterdans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en werkte in binnen- en buitenland als professioneel danser. Na een blessure, volgde Yomi de opleiding Informatiemanagement en was werkzaam in de educatieve, publieke en culturele sector als projectmanager. Sinds 2017 is Yomi naast haar werk coördinator en moderator van onder meer Zwart onder Oranje: een initiatief dat zich actief inzet op het promoten van solidariteit tussen de (voormalig) kolonien van Nederland, in de ‘Oost’ en de ‘West’. Zij is momenteel werkzaam als projectmedewerker bij Free Press Unlimited. 

Justin Waerts  (Zaanstad, 1979) is schrijver, filosoof en art educator. Hij studeerde aan de Theaterschool Amsterdam en volgde aansluitend een opleiding filosofie aan de Universiteit Antwerpen. Daar ontwikkelde hij een fascinatie voor kunst- en cultuurfilosofie. Na zijn studies was hij verbonden aan het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA) en het Stedelijk Museum Amsterdam, waar hij onder andere het educatief materiaal ontwikkelde en de eindredactie van zaal- en publieksteksten deed. Werkte oa als educator bij het Van Gogh Museum en hoofd educatie bij FOAM. Momenteel werkt hij o.a. voor het project Huizen van Aankomst van het Indisch Herinneringscentrum. 

Blinde Vlekken is een programmareeks die is samengesteld door het Indisch Herinneringscentrum in samenwerking met het Wereldmuseum. Een programmareeks over koloniaal erfgoed. De drieluik hangt met elkaar samen, maar kan ook los worden gevolgd. We werken samen met een kernteam en elke keer een verrassende hoofdspreker.

wmihc