De zoektocht naar Tusadiah

Met "De Zoektocht naar Tusadiah" betreedt de toeschouwer de innerlijke wereld van de Nyai, een archetypische voormoederfiguur geplaatst in het spanningsveld van (de)koloniale geschiedenislessen. Deze installatie combineert sounddesign, tekst en video om een multidimensionale beleving te creëren. Het werk verkent de kracht en kwetsbaarheid van de vrouwenlijn binnen Dagmar Rijgersbergs Indonesische familiegeschiedenis en biedt ruimte voor reflectie op de geërde sporen van identiteit en geschiedenis. 

De geboorte van haar dochter gaf Dagmar de impuls om haar Indonesische roots te onderzoeken. In gesprekken met haar grootmoeder en door het bestuderen van haar familiegeschiedenis ontdekte ze de rijke verhalen van de vrouwenlijn, met haar overgrootmoeder als centraal figuur: een sierlijke en krachtige vrouw. 

Tegelijkertijd confronteerde literatuur haar met een archetype dat vaak wordt afgebeeld als weerloos en stil - een eendimensionaal beeld dat niet de complexiteit van deze vrouwen weerspiegelt. Dagmar liet zich leiden door observaties van uiterlijke en innerlijke kenmerken - van haarzelf, haar dochter, en haar voormoeder. De gratie van haar grootmoeders handen inspireerde haar tot een focus op non-verbale communicatie. Door middel van beeld en geluid verbeeldt de installatie de subtiele maar krachtige aanwezigheid van de voormoeder. 

Het werk schommelt tussen tegenstellingen: het stereotype beeld van passiviteit en de ongrijpbare kracht van verbondenheid tussen generaties. De kijker wordt uitgenodigd om deze spanning te ervaren, niet alleen als toeschouwer, maar als deelnemer in de gevoelswereld die wordt opgeroepen. 

Met dit werk zoekt Dagmar naar een herijking van de archetypische voormoeder: niet als een stilstaande schaduw in de geschiedenis, maar als een dynamische kracht in de erfenis van identiteit en cultuur in de huidige tijd. 

Over Dagmar Rijgersberg

Dagmar Rijgersberg, derde generatie Indo, is een multidisciplinaire kunstenares, werk- en woonachtig in Dordrecht. Haar werk komt samen in fotografie, boekvorm en ruimtelijke (digitale) installaties waar ze gebruik maak van verschillende disciplines zoals tekst, beeld en soundscapes. Het werk raakt thema’s zoals: ontheemd zijn, identiteit en machtsverhoudingen zoals vrouw zijn in het heden maar ook in het (de)koloniale discours.

Meer over Dagmar Rijgersberg

grey
red