Het herdenkingsjaar van het slavernijverleden is voorbij, maar de verhalen en de impact van dit verleden blijven, zo ook voor de gemeenschappen rondom de trans-Atlantische als de Indische Oceaan. Het Indisch Herinneringscentrum en Stichting Pelita nodigen je uit in gesprek te gaan met diverse gemeenschappen in Nederland, die een directe band hebben met het slavernijverleden. Het doel? Het creëren van meer bewustwording en het tonen van begrip voor elkaar in een voortdurend veranderende samenleving.
De erfenis van slavernij vandaag de dag
Welke rol speelt de erfenis van slavernij in de hedendaagse cultuur? Hoe zien jongere generaties de culturele bagage die zij van hun voorouders hebben meegekregen? Is er nog ruimte voor het herontdekken van de oorspronkelijke cultuur, of heeft het slavernijverleden vooral geleid tot verlies en vervlakking? Tijdens deze talkshow gaan we in gesprek over deze kwesties. Met onder andere Margaret Leidelmeijer, Lauren Tomasouw, Yulia Pattopang en een dansperformance van Aafke de Jong genaamd Tanpa Wajah (Without a Face). We gaan dan praten over de doorwerking van kolonialisme en slavernij specifiek op het gebied van cultuur. Na de talkshow zal de dialoog plaatsvinden, begeleid door Jessica Apon van Stichting Pelita.
Toegoenezen en Depokkers
De impact van slavernij op de Indonesische archipel blijft tot op de dag van vandaag voelbaar, ook binnen de gemeenschappen in Nederland die hun wortels in dit verleden hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Toegoenezen en de Depokkers, twee groepen met een unieke, maar beladen geschiedenis.
De Toegoenezen stammen af van tot slaaf gemaakte mensen uit de tijd van de Portugese overheersing in Jayakarta, voordat de Nederlanders het gebied overnamen en het Batavia noemden. Ze werden bekend als Mardijkers – een term die is afgeleid van het Indonesische woord merdeka, dat ‘vrij’ of ‘onafhankelijk’ betekent. Hoewel zij vrij werden verklaard, moesten ze hun oorspronkelijke cultuur vaak verbergen of aanpassen. Dit leidde tot een samensmelting van hun eigen tradities met Europese invloeden, zichtbaar in bijvoorbeeld de Kroncong Tugu-muziek.
De Depokkers waren tot slaaf gemaakten van diverse herkomst binnen de archipel. Zij werden later ‘bevrijd’ door landgoedeigenaar Cornelis Chastelein, die hen achternamen gaf op basis van Bijbelse namen zoals Isaac, Jacob en Samuel. Toch betekende deze vrijheid een vervreemding van hun oorspronkelijke cultuur, die werd onderdrukt of volledig uitgewist.
Deze middag is onderdeel van de programmareeks 'Luisteren naar de Stilte', een samenwerking van Museum Sophiahof, Museum Maluku en het Indisch Herinneringscentrum. Het programma is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds en Gemeente Den Haag.