EDUCATIE | Weinig aandacht voor de oorlogen in Nederlands-Indië en Indonesië in het geschiedenisonderwijs

EDUCATIE | Weinig aandacht voor de oorlogen in Nederlands-Indië en Indonesië in het geschiedenisonderwijs

Welk verhaal telt?

Het beeld over de dekolonisatieoorlog in Indonesië staat in Nederland al lange tijd ter discussie. Hoe wordt dit pijnlijke verleden in de Nederlandse schoolboeken verteld? Wat leren de scholieren erover? Onderzoeker en docent-opleider Marc van Berkel deed onderzoek naar hoe de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië (1942-1945) en de dekolonisatie van Indonesië (1945-1949) in het Nederlandse geschiedenisonderwijs anno 2016 worden behandeld. Hij komt tot de conclusie dat er weinig aandacht is voor deze oorlogen en dat ze erg eenzijdig worden behandeld. Van Berkel doet aanbevelingen hoe het anders kan. 

De publicatie is online te lezen op de website van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

 

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei, de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Arnhem Nijmegen en het Indisch Herinneringscentrum werken momenteel samen aan een studieprogramma voor docenten (in opleiding). 

Afbeelding: Nationaal 4 en 5 mei Comité