Het boek Thuis in Beeld kunt u voor € 12,50 excl. verzendkosten, bij ons inde webshop bestellen. Ga naar: webshop.indieherdenking.nl.

Fotocampagne Thuis in beeld
Met de fotocampagne Thuis in beeld hebben we in de aanloop naar 15 augustus mensen opgeroepen een foto in te sturen die voor hen het gevoel van thuis symboliseert. Een thuisgevoel is iets persoonlijks, is van alle tijden en dus generatie-overstijgend. De beelden kunnen van alles zijn: de huiskamer van oma, een oude foto uit Indië maar ook een foto van een gebeurtenis of speciaal voorwerp waar een verhaal achter zit gerelateerd aan het thema. Daarbij vroegen we ook naar het achterliggende verhaal. Uit de inzendingen selecteerden we 3 mooie verhalen en foto’s die centraal stonden tijdens de Indische Salon op 15 augustus. Pamela Pattynama (bijzonder hoogleraar Koloniale en Postkoloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis) gaf een beeldanalyse van de foto’s.

Pop-up expositie Thuis in beeld
In het kader van de Thuis in beeld- campagne zijn de ingezonden verhalen en foto’s omgezet tot een pop-up expositie ter gelegenheid van de Indiëherdenking. Deze pop-up expo bestond uit 2 delen: een huiskamersetting en wand met polaroids. De huiskamersetting had tot doel het thuis in beeld-gevoel te versterken. De winnaars van de wedstrijd kregen met hun foto zowel tijdens de Indische Salon als in de huiskamersetting een centrale plek. Daarnaast zijn door grafisch vormgever Michiel Schippers van Savant Communicatie van alle ingezonden foto’s A5 formaat-polaroids gemaakt, gecombineerd met een citaat, zodat alle verhalen een plek kregen in de expositie. De volledige verhalen en foto’s zijn tevens opgenomen in een bundel die in de pop-up expositie te bekijken waren.